Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Adana Kebab - vegansk

Publicerad 2019-07-05 13:39:00 i Kikärtor, Middag, Recept, Vegansk,

Jag gillar att laga mat om sköter sig själv och det gör verkligen ugnsbakad Adana Kebab. Egentligen görs kebaben på kött- eller lammfärs men eftersom jag föredar att äta veganskt har jag gjort om receptet. Så här ser rätten ut när den är färdig. kan tala om att den är grymt god.
 
Adana Kebab med rofrukter, ugnsbakad aubergine och vitlöksklyftor, aioli och sallad.
 
 
Det här behöver du
1 paket kokta svarta bönor 
1 paket kokta kikärtor
1 rejäl knippe persilja
1 dl havregryn
1 gul lök
1/2 citron (bara juicen) Har jag inte det hemma så hoppar jag över det.
2 vitlöksklyftor
1 rejäl bit ingefära
2 msk tomatpuré
2 msk kinesisk soja
 
Kryddor
Spiskummin
Gurkmeja
Chilipulver eller finhacka färsk chili
Kardemumma
Paprikapulver
 
Gör så här
Mixa de svarta bönorna tillsammans med havregryn, den gula löken, vitlöksklyftor och citronjuicen.
När du fått en smet häller du på kryddorna.
Själv gillar jag att höfta och tar 1-2 msk av kryddorna beroende på hur starkt det ska bli.
Häll på aquafaban (kikärtsspadet) från kikärtorna men spara själva ärtorna. De ska i först på slutet.
Fortsätt att mixa. 
Skala och riv ingefäran och hacka persilkan grovt.
Du kan lägga ner hela persiljekvistar, men jag tycker att de fastnar så lätt i stavmixern.
Alltid trist att behöva lägga tid på att pilla loss långa strån från mixerstarven när jag ska diska. 
När smeten är klar kan du smaka av den för att se känna av "hettan".
Ta mer kryddor om du vill trycka på lite mer.
 
 
När du är nöjd med smeten häller du på kikärorna och mosar dem lätt med en gaffel.
Vill du kan du köra med stavmixern, men då är det lätt hänt att de blir som resten av smeten.
Tanken är att kikärtorna ska ge lite mer tuggmotstånd. 
 
 
När smeten är färdig brer du ut den i en ugnsfast form. 
Du kan antingen hälla olja i botten på formen eller använda bakplåtspapper.
 
 
Ställ formen mitt i ugnen, 175 grader, och grädda Adana Kebaben tills den får fin färg.
Fördelen med bönor är att Adana Kebaben inte måste bli genomgrillad.
När den är färdig skär du den i lagom bitar.
 
 
Ät och njut!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela