Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Rostade rotfrukter med skal

Publicerad 2019-07-05 13:51:00 i Recept, Vegansk,

När vi börjar få lite ledsna rotfrukter/grönsaker i kylen brukar jag passa på att rosta dem i ugnen. De passar utmärkt till mängder med maträtter. Eftersom jag gillar att det går snabbt i köket och är lite lat av mig så struntar jag i att skala rotfrukterna. Självklart sköljer jag av dem, men skalet får sitta kvar. 
 
Tänker att det också är klimatsmart att använda alla deppiga och ledsna rotfrukter istället för att kasta dem. Dessutom är det såååå grymt gott.
 
 
Gör så här
Skölj av grönsakerna och dela dem i större bitar.
Häll olja i botten (jag har testat både raps- och olivolja) på en form och släng i grönsakerna.
Ett tips är att lägga ett bakplåtspapper i botten (vilket jag inte anävnder i just den här formen) så går det inte åt lika mycket olja.
Rosta i ugnen, ca 225 grader, i 30-40 min.
Sätt timerna och skaka om formen var tionde minut. 
Efter halva tiden lägger du i hela vitlöksklyftor, med skalet på.
 
De här grönsakerna kan jag blanda, beroende på vad vi ska ha för biffar:
  • Potatis, med skal
  • Morot, med skal
  • Palsternacka, med skal
  • Fänkål
  • Röd-, gul- och/eller polkabeta, med skalet på, men skär bort ändarna. 
  • Gul och/eller röd lök
  • Vitlök, med skalet på. Går att använda klyftor eller att dela en hel vitlök på mitten. 
Ett annat tips för att få fin färg och yta på potatisklyftorna är att lägga dem med snittytan nedåt i formen. Det är då de får så fin och gyllenbrun färg. Om du orkar så kan du peta på dem, när du skakar formen, och se till att alla snittytor ligger nedåt någon gång under tiden formen är i ugnen.


 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela