Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Putsa silver – både kul och enkelt

Publicerad 2020-02-02 18:00:00 i Allmänt,

Har en del saker i silver, som farmors gamla bestick som jag älskar och använder som vardagsbestick, och en del ljusstakar med mera. Förr tyckte jag att det var så himla tråkigt och jobbigt att putsa silver, men nu har jag hittat ett sätt som gör det både enkelt och smidigt. Dessutom är det miljövänligt och snällt mot plånboken.
 
 

Det här behöver du:
En rejäl bunke
Kokhett vatten
Bakpulver
Ev. en tång
 
Gör så här:
Koka upp vatten i en vattenkokare.
Ta en stor bunke.
Lägg en rejäl bit aluminiumfolie i botten.
Lägg det som ska putsas ovanpå folien.
Häll på kokhett vatten.
Strö över ett par matkskedar bakpulver.
Strax börjar det bubbla.
Ta en tång och vänd på det som ska putsas.
Låt allt ligga kvar i vattnet i cirka tio till femton minuter.
Ta upp (använd tången om vattnet fortfarande är varmt) och skölj av i ljummet vatten.
Torka torrt med en ren kökshandduk.
 
Snällt för miljön och snällt för dina silversaker. 
Så här såg de ut innan.
Ska ta en bild på hur ljusstakarna och besticken ser ut när de har legat i bunken.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela