Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Fylla växthuset

Publicerad 2019-06-29 19:02:00 i Trädgård,

Har jobbat några dagar med att få iordning nya växthuset på insidan. Kikade på pallkragarna som säljs i affärerna, men insåg snabbt att de var för små. Tur för mig att jag har en granne som har lite allt möjligt på sin mark, om jag kan få använda.

 
Fick tag på ett par gamla lastpallar, modell strörre, som vi sågade isär för att sedan bygga ihop igen. Tycker det blev riktigt bra. Målade dem med svart/grafitgrå utomhusfärg och höftade fast tjocka svarta soppsäckar på insidan för att inte fukten ska "äta upp" väggarna.
 
 
Tycker att det blev riktigt bra och funktionellt inne i växthuset. Har monterat upp galler på sidoväggarna för att kunna fästa tomatplantorna. Håller tummarna att både tomatplantor, chili, paprika, aubergine, gurka, matpumpa och basilika kommer trivas. 
 
 
Nu återstår bara att lägga ut tegelstenarna som ett golv mitt i växthuset. Förhoppningsvis kan jag ta bort markduken nästa år och gräva så att tegelstenarna kommer en aning djupare. Tänker att det blir bättre ståhöjd i växthuset på så sätt.

Saker på bilden:
Växthus från Hemfint
Pallkragar från grannen.
Tegel från en anna bussig granne.
Massor med växter som jag drivit upp under våren.
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela