Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Björnbärsår i år - annorlunda gödsling

Publicerad 2019-07-09 09:57:00 i Trädgård,

Det ser ut att bli ett riktigt björnbärsår i år. Har nog aldrig sett så många blommor som nu är små bär tidigare. Inte för att jag har bott här så länge, men om jag jämför med förra året så är det verkligen stor skillnad. Just nu är bären fortfarande små, men om ett tag kommer busken att digna av stora blåsvarta björnbär.

Funderar på vad det är som gör att det blir mer eller mindre bär. Visst har det att göra med både värme, regn och hur många bin som är och surrar i buskarna. Vet att det var en fin och varm vår, utan några riktiga järnnätter, vilket är bra för frukträd och bärbuskar. Men det finns ytterligare ett par saker som jag har testat för att få busken att sätta fart. 

 
Varje gång vi klipper gräsmattan, med en uppsamlare såklart, tar jag ett par rejäla nävar gräsklipp och strör ut runt busken. Det blir ett lager på cirka 5 centimeter. Dessutom har jag världens bästa granne, med en enorm gräsmatta, som slänger över allt sitt gräsklipp till mig. Jag blir lika glad varje gång jag ser att det landat en stor hög på insidan av staketet. Med jämna mellanrum fortsätter jag att fyllae på med gräsklipp så att det hela tiden finns en liten hög runt busken. 
 
Busken står vid gästhuset där jag samlar regnvatten i en plåthink. Så fort det har regnet tömmer jag hinken hos busken. Då är det perfekt att gräsklippet ligger som ett lock och behåller fukten. Vore trist om vattnet dunstade bort istället för att gå till björnbärsbusken.
 
 
Tycker det är så lyxigt att kunna gå ut i trädgården och plocka egna bär. Längtar tills de har mognat. Undrar hur lång tid det tar?  Undrar också vad jag kan göra mer än att äta bara dem färska. Björnbärsmarmelad? Funkar det? Ska googla runt och kolla.
 
 
Saker på bilden
Väggspaljé, som redan var monterad när vi flyttade in. Finns nog på vanliga byggvaruhus. Funderar på att byta ut den mot ett armeringsnät som har rostat så där snyggt. Men just nu är det så mycket annat i trädgården som ska fixas. Får se om det kan bli till hösten.
 
Gästhus, som också stod på plats när vi flyttade in. 
 
Björnbärsbuske, har ingen aning om vilken sort, men det blir stora söta bär. Ser att den har skjutit en hel del skott vilket är kul. Då kan jag gräva upp dem till hösten och sätta björnbär på flera ställen i trädgården eller ge bort till någon som inte har egna buskar.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela