Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Trattkantareller

Publicerad 2019-12-31 13:32:00 i Klimatsmart, Middag, Modernatur, Trattkantareller,

Så sent som i november gick det fortfarande att hitta trattkantareller i Sörmland. En otrolig känsla att kunna gå ut med Frasse på en långpromenad och plötsligt snubbla över trattisar och inte barae tt par stycken utan enorma mängder. 
 
 
Var ute fyra dagar i rad och vandrade med Frasse i en och samma skog, strax utanför Stallarholmen i Sörmland. Till slut hade jag plockat så mycket att det borde räcka till flera middagar med trattkantarellsås. Först ska bara alla kantareller torkas. Hittade ett bra sätt under köksbänken, framför elementet. Där tog det bara ett par dagar för svampen att torka. 

 
När den var helt torr smulade jag sönder svampen och fyllde tre stora glasburkar som får stå mörkt och svalt i skafferiet. 
 
Ser fram emot att äta potatisgratäng med svampsås i vinter.
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela