Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Smart att göra med ostskalkar

Publicerad 2019-08-03 18:45:00 i Klimatsmart, Mat, Tips,

För att minska matsvinnet brukar jag samla ostarna som mer liknar skidbackar i en plaspåse. När jag har fått ihop några stycken så mixar jag dem och fryser in för att kunna ha när vi lagar pizza eller gör gratänger. 
 
 
Jag samlar osktskalkarna i en plastpåse. 
 
 
När det har blivit ett par stycken så skär jag bort parafinet med en vanlig osthyvel och bryter ostarna i mindrer bitar. Ner med allt i en mixer och kör sedan på full effekt. 
 
 
Kör mixern tills det blivit lagom små bitar och häll den rivna osten i en glasburk. Det funkar bra att frysa i en glasburk om den inte fylls ända upp. Ställ in burken i frysen. Skaka gärna burken ett par gånger medan osten fryser, så att den "styckfryst", annars är det lätt att det blir en hel klump.
 
 
 PS. Helst skulle jag slippa att använda plastpåsar och jag jobbar verkligen på det. 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela