Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Havremjölk - går det att göra egen?

Publicerad 2019-05-26 17:11:00 i Havremjölk, Recept, Tips,

Javisst går det att göra egen havremjölk. Dessutom är det såååå mycket enklare än vad jag trodde att det var.
 
Det här behöver du
 
2 dl havregryn, givetvis ekologiska
0,7 liter vatten
1-2 msk olivolja
0,5 tsk salt
1 st silduk
1 st flaska
 

Gör så här

  • Mixa havregrynen så att det blir mjöl.
  • Tillsätt olja, salt och vatten.
  • Mixa en stund, typ 2 minuter.
  • Häll vätskan i en silduk.
  • Efter en stund blir det bara själva "gojset" kvar av havregrynen.
  • Det är i alla fall vad "alla" andra recept säger. Själv tycker jag det tar för lång tid så jag brukar klämma på silduken och försöka pressa ut den sista vätskan.
  • När det inte går att få ut något mer häller jag upp havremjölken i en ren glasflaska.
  • Skaka flasken innan du ska använda havremjölken.
  • Havremjölken håller några dagar om du har den i kylskåpet.
  • Själv brukar jag ha tömt flaskan på 2-3 dagar eftersom det finns såååå många olika tillfällen eller recept då havremjölk är den perfekta ingrediensen.
 
 
Min favoritfrukost

Havregrynsgröt med havremjölk och kanel.

När jag äter frukost hemma, vilket är ungefär varenda dag, brukar vi koka havregynsgröt i en vanlig kastrull. Men de gånger jag bor på hotell och det konstigt nog inte finns havregryngsgröt, brukar jag lägga ett par matskedar havregryn i en skål, hälla över kokande vatten (tevatten) och lägga ett fat över skålen som ett lock. Sedan är det bara att vänta ett par minuter så har jag en perfekt havregrynsgröt.



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela