Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Lättlagad hummus

Publicerad 2019-06-21 09:16:00 i Recept,

Just nu har jag snöat in på hummus. Tycker verkligen att den passar till såååå många olika maträtter och att den är helt perfekt att ha på frukostmackan. Dessutom är den så himla enkel att göra. Bara att hälla ner alla ingredienser i en bunke och mixa. Så här blir min hummus. 
 
 

Det här behöver du för att laga en smarrig och enkel hummus:
1 burk/paket kikärter, ekologiska
1-2 tsk spiskummin (efter tycke och smak.)
1-2 msk tahini (sesampasta, brukar)
1-10 msk vatten (kan bytas ut mot olivolja, se nedan)
1 skvätt olivolja
1 nypa flingsalt

Vill du göra en mer exklusiv hummus kan du lägga till/byta ut det här:
1 vitlöksklyfta
1-2 msk pressad citronjuice
2-4 msk olivolja (istället för vattnet)

Så här enkelt gör du egen hummus:
Häll av aquafaban (kikärtsspadet) i ett glas.
Spara aquafaban för den är superbra att använda när du ska göra majonäs (såsbas), baka eller när du behöver ersätta ett ägg i något recept.

Mixa kikärter, thaini och spiskummin.
En del gillar tycker att spiskummin luktar gammal strumpa medan andra älskar spiskummin.
Testa och använd så mycket som du själv gillar.

Tillsätt vatten tills du får en lagom krämig hummus.
Vill du ha en rundare smak så byter du ut vattnet mot olivolja.

Häll över hummusen i en snygg burk eller skål.

Gör ett par spår i hummens med en tandpetare och ringla över lite olivolja.
 
Till slut är det bara att strö en nypa flingsalt överst.

Hummusen passar perfekt till grillat, olika sorters biffar och att ha på en smörgås. 

Nu är det bara att äta och njuta!


Saker på bilden:

Den ursnygga glasburken med tillhörande lock i kork med läderhandtag hittade jag på Stadsmissionen i Sätra (Södra Stockholm). Det är verkligen bästa stället att leta efter roliga hushållsartiklar till bra priser på.

Silverskeden tillhör en uppsättning gamla bestick som jag fick i present för många, många år sedan.




Liknande inlägg

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela