Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Kantareller är så gott

Publicerad 2012-09-06 22:16:00 i Mat,

Vilken underbar helg vi haft. Äntligen fick Ella och jag ett par timmar över som vi valde att spendera ute i Tyresta Nationalpark. Jag hade upptäckt att Pelle Holmberg, svampexperten, skulle föreläsa om svamp ute i Tyresta. Som tur var så lyckades jag locka med mig Ella. Det var riktigt spännande att få gå ut i skogen, plocka alla möjliga och omöjliga svampar och sedan få rådfråga Pelle. Han kunde berätta vad det var för svamp, om den var ätbar, om den var giftig, om den var god eller hur den skulle torkas, stekas, kokas.

Vi avslutade dagen med att äta lunch på det lilla fiket som finns i nationalparken. Ella valde pankakor med grädde och sylt och till det drack hon varm choklad med grädde. Till hennes stora lycka så var det "äkta" sprutgrädde. Själv nöjde jag mig med te och en ostsmörgås. Jag ville gärna spara mig till kvällens kantarellsmörgås.



När vi kom hem så kände jag att jag inte var riktigt nöjd med dagens fångst. Jag tog med mig Harald till vår lilla skog, som ligger i närheten av där vi bor. Där hittade vi både, kantareller, trattisar, svart trumpetsvamp och Karl-Johan. Nu kunde det bli massor med gott till middag. Jag verkligen älskar hösten!



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela