Barbaras blogg

Återbruk, miljösmart och vego/vegansk

Killevippen, vem vinner?

Publicerad 2012-08-27 22:24:40 i Allmänt, Mat, Tips,

Nästan inga barn tycker om att äta fisk om det finns risk för att den innehåller ben. Även barbiefisk eller annan fisk som är filead kan innehålla enstaka ben. Våra barn var tveksamma till att äta fisk eftersom de var rädda för att få in ett ben i munnen. Vi funderade på hur vi skulle kunna få dem att tycka att det var spännande att äta fisk och kanske hitta fiskben i maten. Då kom vi på att vi skulle tänka positivt angående alla fiskben och skapade en tävling.

Istället för att försöka övertyga barnen att det var liten risk att hitta ett fiskben i maten så sa vi precis tvärt om.

– Har du tur så kommer du hitta ett ben i maten!

Så fort någon fick ett ben i munnen så sa personen i fråga ”Killevippen” och la benet på kanten av tallriken. När måltiden var slut fick var och en redovisa hur många ben de lyckats samla ihop. Med stor spänning satta alla barnen och hoppades på att just de skulle ha fått flest ben och därmed vinna.

Tänkt dig vilka miner barnens kompisar hade när de åt hemma hos oss och det var fisk.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Barbara Kjellström

Uppvuxen i Stockholm, gift med författaren och musikern Harald Kjellström, har fem barn och en dvärgschnauzer som heter Frasse. Lämnade storstadens stress sommaren 2018 och flyttade närmare naturen. Platsen blev Stallarholmen i Sörmland där jag skriver böcker (barn/ungdom och feelgood), odlar grönsaker i hopp om att bli självförsörjande, lagar en hel del vegansk och vegetarisk mat och försöker göra det mesta "hemgjort". Tänker att det mesta som finns i en butik borde jag kunna göra själv och gillar därför att dricka te ur egendrejad mugg, gå på trasmattor som jag har vävt, dra på mig raggsockor som jag har stickat osv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela